Interwencja w sprawie przewozu i przechowywania saletry amonowej


3 lipca 2018 r. Zarząd KRIR wystąpił do ministra rolnictwa o rozważenie możliwości zmiany przepisów krajowych i podjęcie próby dyskusji na forum Unii Europejskiej w zakresie obowiązujących przepisów w UE, dotyczących przewozu i przechowywania saletry amonowej (azotan amonu), która w związku z wejściem w życie przepisów Umowy Europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) została zaliczona do kategorii materiałów niebezpiecznych.

Nowe wymagania są dla producentów rolnych wysoce uciążliwe. Utrudniają transport saletry na pole na przyczepach rolniczych, a nawet w zasobnikach maszyn do nawożenia. Transport saletry w ilości większej niż 1 tona wiąże się m.in. z koniecznością wyposażenia i oznakowania pojazdu, przeszkolenia kierowcy i spełnienia takich wymogów jak dla profesjonalnego przewozu towarów niebezpiecznych.

Zmienione przepisy nakładają również na producentów saletry obowiązek modernizacji linii produkcyjnych, co przełoży się niewątpliwie na podwyższenie cen rynkowych saletry i spowoduje wzrost kosztów produkcji rolnej.

Samorząd rolniczy wnosi o podniesienie limitu zwolnienia z ADR do 3 ton saletry dla rolników, oraz o podjęcie prac dotyczących zwolnienia aktualnych producentów saletry z obowiązku kosztownej modernizacji linii produkcyjnych.

Źródło: KRIR 


 

Licznik odwiedzin: 812587