MRiRW w kwestii usprawnień funkcjonalności aplikacji eWniosekPlus


W związku z uwagami samorządu rolniczego w zakresie usprawnień funkcjonalności aplikacji eWniosekPlus (zgłoszonymi przez PIR), resort rolnictwa zwrócił się do ARiMR w celu szczegółowego przeanalizowania proponowanych rozwiązań. W odpowiedzi, w piśmie z dn. 19.04.2021 r., otrzymaliśmy poniższe wyjaśnienia.

"(...) ARiMR stara się uwzględniać postulaty użytkowników zewnętrznych aplikacji eWniosekPlus, bazując na ich doświadczeniu i wiedzy praktycznej, dostosowując funkcjonalności aplikacji do artykułowanych potrzeb i czyniąc ją jak najbardziej intuicyjną.

Odnosząc się do kwestii nienależytego poziomu widoczności granic wektorowych działek referencyjnych na wydrukach, zgodnie z przekazanymi przez ARiMR wyjaśnieniami należy podkreślić, że widoczność tych granic wynika z grubości i koloru linii dla tej warstwy danych, ale również zależy od urządzeń, na których wykonywany jest wydruk. Na "jasnych" obszarach ortofotomapy, gdzie widoczne są pola uprawne i łąki, granice działek są dobrze widoczne. Na terenach o mocniejszym nasyceniu kolorów takich jak lasy, tereny zadrzewione i zakrzewione, wody itp., granice działek są słabiej widoczne. Kolor linii granicznych w aplikacji eWniosekPlus został dobrany w taki sposób, aby widoczność była wystarczająca dla ortofotomapy o średnim zaciemnieniu obrazu. Dodatkowo należy nadmienić, że ARiMR zamawia wykonanie ortofotomapy na podstawie zdjęć lotniczych i satelitarnych u wykonawców zewnętrznych wyłonionych w przetargach. Zamówiona ortofotomapa wykonywana jest zgodnie z najlepszymi praktykami i Wytycznymi Technicznymi Głównego Geodety Kraju w zakresie zasad wykonywania ortofotomap. Przed przyjęciem do zasobu ARiMR, ortofotomapy weryfikowane są pod kątem jakości i zgodności z warunkami technicznymi przez niezależnych weryfikatorów jakości danych, wyłonionych w ramach postępowań przetargowych.

Ortofotomapa zamawiana przez ARiMR stanowi również część Centralnego Zasobu Geodezyjnegoi Kartograficznego przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Z tego też powodu, podlega również weryfikacji przez służby geodezyjne Głównego Geodety Kraju. Dane prezentowane rolnikom na tzw. Karcie informacyjnej w zakresie MKO (maksymalny kwalifikowalny obszar), EFA oraz Natura 2000 sil prezentowane w aplikacji eWniosekPlus w postaci alfanumerycznej lub graficznej. Obszary zagrożone erozją wodną określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 marca 2015 r. w sprawie norm w zakresie dobrej kultury rolnej zgodne z ochroną środowiska (DzU 2015 poz. 344, z późn. zm.), publikowane są w 2021 roku, w ramach wyszukiwarki udostępnionej na stronie internetowej ARiMR (►https://www.arimr.gov.pl/kontrole-beneficjentow/kontrole-cross-compliance.html).
Jednocześnie, jak informuje ARiMR, na kampanie 2022 roku planowana jest zmiana systemowa polegająca na prezentowaniu w aplikacji eWniosekPlus wszystkich danych, które prezentowane były rolnikom w Karcie informacyjnej. Dane te będą prezentowane w kontekście wybranej działki referencyjnej.

Odnosząc się do możliwości składania zmian do wniosku w przypadku płatności do krów i bydła jak również do kwestii sankcjonowania rolników za wcześniejszą sprzedaż krów i bydła przed upływem 30 dni od daty złożenia wniosku, należy podkreślić, że powyższe kwestie odnoszą się do przepisów prawa Unii Europejskiej, a nie braku usprawnień w aplikacji eWniosekPlus. Zgodnie z art. 15 rozporządzenia UE nr 809/2014, ewentualne zmiany we wniosku mogą dotyczyć wyłącznie działek, przy czym, jeśli właściwy organ poinformował już beneficjenta o jakimkolwiek przypadku niezgodności we wniosku lub o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu lub jeśli ta kontrola na miejscu ujawni niezgodności, zmiany nie są dozwolone odnośnie do działek rolnych, których dotyczy taka niezgodność. Przepisy UE nie przewidują możliwości zmian we wniosku w odniesieniu do zwierząt zgłoszonych do płatności. Ponieważ wycofanie zwierząt z płatności jest równoznaczne ze zmianą we wniosku, w takim przypadku jedyną możliwością jest wycofanie całego wniosku i złożenie nowego. Należy przy tym mieć na uwadze, że terminy na złożenie wniosku nie ulegają wydłużeniu, oraz że okres przetrzymywania biegnie od nowa (w przypadku bydła i krów - 30 dni od daty złożenia nowego wniosku).

Jednocześnie zgodnie z art. 4 ww. rozporządzenia 809/2014, wnioski i dokumenty uzupełniające złożone przez beneficjenta mogą zostać skorygowane i poprawione w dowolnym czasie po ich złożeniu w przypadku stwierdzenia oczywistych błędów uznanych przez właściwy organ na podstawie ogólnej oceny danego przypadku, pod warunkiem, że beneficjent działał w dobrej wierze. Właściwy organ może uznać oczywiste błędy tylko w przypadku, gdy mogą one być bezpośrednio zidentyfikowane w wyniku sprawdzenia informacji zawartych w ww. dokumentach. O tym, czy braki we wniosku są brakami formalnymi, czy oczywistymi błędami każdorazowo rozstrzyga organ prowadzący postępowanie administracyjne (kierownik lub dyrektor ARiMR).

Odnosząc się do kwestii sankcjonowania rolników za wcześniejszą sprzedaż krów i bydła, przed upływem 30 dni od daty złożenia wniosku, należy zauważyć, że nakładanie sankcji lub odstępowanie od nich wynika ściśle z przepis6w Unii Europejskiej (art. 64 ust. 2 i art. 77 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 15 i 32 rozporządzenia 640/2014, które przewidują odstępstwa od stosowania kar administracyjnych).
Jednocześnie, zgodnie z art. 31 rozporządzenia 640/2014, w przypadku stwierdzenia różnicy między liczbą zwierząt zgłoszonych a liczbą zwierząt zatwierdzonych zgodnie z art. 30 ust. 3, całkowita kwota wsparcia, do której beneficjent jest uprawniony w danym roku składania wniosków, jest zmniejszana o odpowiedni odsetek, albo nie przyznaje się płatności (gdy odsetek przekracza 20%), albo nie przyznaje się płatności i beneficjent podlega dodatkowej karze (gdy odsetek przekracza 50%).

Niemniej jednak, w trakcie okresu przetrzymywania możliwe jest zastąpienie zwierząt. Zastępujące zwierzęta muszą spełniać warunki kwalifikowalności. Rolnik, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zdarzenia powodującego konieczność zastąpienia zwierzęcia, musi wejść w posiadanie nowego zwierzęcia oraz poinformować o zastąpieniu kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję). Możliwe jest również zastąpienie danej sztuki zwierzęcia inną, przebywająca do tej pory w gospodarstwie (nie ma obowiązku zakupu nowego zwierzęcia)."


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2443068