Odpowiedź MRiRW ws. utworzenia Ogólnopolskiego Funduszu Klęskowego Produkcji Rolnej


W odpowiedzi na stanowiska Walnego Zgromadzenia Lubelskiej Izby Rolniczej z 20 grudnia 2021 r. w sprawie:

1. Utworzenia Ogólnopolskiego Funduszu Klęskowego Produkcji Rolnej,
2. Trudnej sytuacji finansowej gospodarstw rolnych,

ministerstwo rolnictwa, ►w piśmie z dn. 20.04.2022 r., przekazało poniższe informacje.  

"Opracowany został projekt ustawy o funduszach ochrony przychodów rolniczych, której celem było stworzenie możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym częściową rekompensatę z tytułu utraty przychodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku m.in. braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny. W ramach konsultacji społecznych jedynie przedstawiciele producentów owoców i warzyw poparli utworzenie takich funduszy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ramach Planu Strategicznego WPR na lat 2023-2027 planowane jest uruchomienie interwencji w zakresie tworzenia Funduszy Wzajemnościowych.

Fundusze Wzajemnościowe umożliwiają wspólne ubezpieczanie np. producentów rolnych przed negatywnymi skutkami zdarzeń losowych w rolnictwie. Fundusze charakteryzują się niezarobkowym charakterem, swoboda członkowstwa i demokracją w zarządzaniu. Fundusze takie mogą być tworzone w np. w oparciu o grupy producentów rolnych, ale uwzględniając opinie zakładów ubezpieczeń przewiduje się również umożliwienie tworzenia takich funduszy w oparciu o TUW-y. Fundusze charakteryzują się niezarobkowym charakterem oraz swobodą członkostwa i demokracją w zarządzaniu funduszem, producent rolny jest jednocześnie członkiem funduszu i ma prawo udziału w jego władzach.

Producenci rolni na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne (Dz.U. z 2019 r. poz. 33) mogą ubiegać się o przejęcie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) długu podmiotu prowadzącego gospodarstwo rolne powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej w zamian za przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Ziemia wyceniana jest na podstawie obowiązującej ceny, bez dodatkowych opłat. Przejęty przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa dług nie może przekroczyć wartości nieruchomości rolnej, której własność jest przenoszona na rzecz Skarbu Państwa, pomniejszonej o wysokość sumy hipoteki ustanowionej na tej nieruchomości.

Po przeniesieniu własności nieruchomości rolnej na rzecz Skarbu Państwa w związku z przejęciem długu dotychczasowy właściciel może skorzystać z prawa pierwszeństwa do:
a) dzierżawy tej nieruchomości,
b) dzierżawy tej nieruchomości z zapewnieniem dzierżawcy prawa kupna przedmiotu dzierżawy najpóźniej z upływem okresu, na jaki została zawarta umowa dzierżawy,
c) nabycia tej nieruchomości po upływie co najmniej pięciu lat od dnia przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa własności tej nieruchomości rolnej.

Ponadto nieruchomość rolna, której własność została przeniesiona na rzecz Skarbu Państwa w związku z przejęciem długu, nie może zostać zbyta przed upływem 20 lat od dnia przeniesienia jej własności, z wyłączeniem zbycia na rzecz dotychczasowego właściciela na jego wniosek.

Szczegółowe zasady przejęcia przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa długu podmiotu prowadzącego gospodarstwo rolne powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej w zamian za przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa dostępne są na stronie

►https://www.kowr.gov.pl/restrukturyzacja-zadluzonych-podmiotow/przejecie-dlugu-zobowiazania.

Istnieje również możliwość ubiegania się o restrukturyzację zadłużenia na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2020 r. poz. 814 z późn.zm.) również przez producentów rolnych, jeżeli zostały spełnione warunki otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego.

Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że pomoc udzielana producentom rolnym musi być zgodna z przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, w tym w przypadku pomocy na spłatę zadłużenia musi być zgodna z Wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji. Zgodnie z powyższymi Wytycznymi wymagany jest znaczący wkład w koszty restrukturyzacji pochodzący m.in. z zasobów własnych beneficjenta pomocy. Jednocześnie w przypadku pomocy dotyczącej mniejszych kwot pomocy i mniejszych beneficjentów, państwa członkowskie mogą uznać wkład własny za wystarczający, jeżeli wynosi on co najmniej 40% kosztów restrukturyzacji w przypadku średnich przedsiębiorstw i 25% kosztów restrukturyzacji w przypadku małych przedsiębiorstw.


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2470456