Pomoc dla producentów trzody chlewnej w cyklu otwartym


MRiRW w odpowiedzi na pismo KRIR dnia 14 października 2020 r., z prośbą o zmianę rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacjetypu „Pomoc dla rolników szczególnie dotkniętych kryzysem COVID-19” w ramach działania „Wyjątkowe tymczasowe wsparcie dla rolników, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnichprzedsiębiorstw szczególnie dotkniętych kryzysem związanym z COVID-19” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1467), w celu utworzenia podstawy prawnej do uruchomienia naboru wniosków w ramach ww. działania dla producentów trzody chlewnej w cyklu otwartym, informuje:
"(...) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487, z późn. zm.), wsparcie z EFRROW udzielane na podstawie art. 39b nie przekracza 2% całkowitego wkładu EFRROW do programu rozwoju obszarów wiejskich.
W związku z powyższym, przygotowując zmianę Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie dodania nowego działania „Wyjątkowe tymczasowe wsparcie dla rolników, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw szczególnie dotkniętych kryzysem związanym z COVID–19” określono, że budżet tego działania (wydatki publiczne) wyniesie 273 379 123 euro. Wdrożenie tego instrumentu wsparcia wymagało określenia krajowych ram prawnych, komplementarnych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i zgodnych z nim. Państwo członkowskie zobligowane było ukierunkować przedmiotową pomoc do podmiotów najbardziej dotkniętych kryzysem związanym z COVID–19, przez określenie warunków kwalifikowalności, które są obiektywne i niedyskryminacyjne. W ramach prac nad tym instrumentem wsparcia dokonano analizy sytuacji w rolnictwie i sektorze przetwórstwa, wprowadzania do obrotu lub rozwoju produktów rolnych objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę wysokość strat w poszczególnych sektorach produkcji rolnej jak również ograniczony budżet przewidziany na to działanie, zidentyfikowano największe potrzeby w zakresie natychmiastowego wsparcia w następujących sektorach:
- bydło (wołowina),
- krowy (mleko krowie),
- świnie (prosięta/lochy),
- owce,
- kozy,
- drób rzeźny (kurczęta, gęsi i indyki),
- drób nieśny (produkcja jaj kur mięsnych) oraz
- uprawy roślin ozdobnych (pod osłonami ogrzewanymi).
Ustalono, że okres ponoszenia największych strat dochodów rolników prowadzących produkcje w ww. sektorach przypadł głównie na miesiące marzec i kwiecień 2020 r., kiedy to, z uwagi na zamknięcie lub znaczne ograniczenie funkcjonowania wielu lokalnych miejsc handlu detalicznego, zamknięcie sektora usług hotelarskich i gastronomicznych w wielu krajach UE czy ograniczeń w eksporcie, w tym wprowadzonych kontroli na granicach i w konsekwencji zakłóceń w transporcie międzynarodowym, nastąpił niespodziewany i gwałtowny spadek popytu na produkty rolne i w konsekwencji spadek cen (m.in. bydła o 8,5%, świń o 25,5%, kurcząt brojlerów o 14%, indyków rzeźnych o 9,7%, gęsi rzeźnych o 9,2% czy jagnięciny o 10,1%). W związku z powyższym w  rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Pomoc dla rolników szczególnie dotkniętych kryzysem COVID-19” w ramach działania „Wyjątkowe tymczasowe wsparcie dla rolników, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw szczególnie dotkniętych kryzysem związanym z COVID-19” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1467) doprecyzowano warunki podmiotowe, stanowiące kryteria dostępu dla ubiegających się o wsparcie w ramach omawianego instrumentu wsparcia (w przypadku świń § 2 ust. 1 pkt. 1 lit e). Należy przy tym podkreślić, że w trakcie projektowania pomocy dla rolników indywidualnych w sektorze wieprzowiny kierowano się przede wszystkim wpływem strat spowodowanych wystąpieniem COVID-19 na utrzymanie ciągłości prowadzenia działalności rolniczej w tym sektorze. Co do zasady gospodarstwa prowadzące produkcję w cyklu zamkniętym w dłuższym okresie są narażone na większe ryzyko produkcyjne i ponoszenie wysokich kosztów utrzymania stada podstawowego niezależnie od koniunktury na rynku, a więc w przypadku takich gospodarstw istnieje większe ryzyko trwałego wycofywania się z produkcji. Uznano zatem, że w przypadku sektora wieprzowiny pomoc zostanie skierowana do tych gospodarstw, mając również na uwadze ograniczony budżet na ww. działanie w kontekście konieczności udzielenia pomocy finansowej również w innych sektorach. Należy przy tym dodać, że w § 3 ww. rozporządzenia doprecyzowano, że pomoc przyznaje się rolnikowi tylko raz i nie może ona przekroczyć równowartości w złotych kwoty 7000 euro. Szczegółowy sposób obliczania wysokości pomocy określono w załączniku do przedmiotowego rozporządzenia. Uwzględnia on skumulowaną kwotę pomocy przysługującą rolnikowi w związku z wszystkimi rodzajami i skalą prowadzonej produkcji rolnej (zgodnie ze stawkami określonymi w § 4 i warunkami określonymi w § 2 omawianego rozporządzenia) oraz zakłada możliwość korygowania tej kwoty, w zależności od kursu euro oraz łącznej wysokości pomocy przysługującej wszystkim rolnikom, spełniającym warunki określone w § 2. W zależności od tego, czy łączna wysokość pomocy przysługującej wszystkim rolnikom przekracza alokację środków przeznaczoną na działanie czy jej nie przekracza, określa się odpowiednio wysokość przyznawanej pomocy – co zapewnia, że środki przeznaczone na realizację omawianego działania powinny zastać wypłacone w 100%.


źródło: KRIR

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2475398