Producenci zbóż promują pieczywo


Ponad 80 mln zł trafiło w ciągu półtora roku na krajowe fundusze promocji żywności. Z pieniędzy korzystają też przetwórcy ziarna



Niemal 1 mln zł pozyskał do tej pory na działania promocyjne Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych (PZPRZ). Około 450 tys. zł z tej kwoty wyda na akcje informacyjne w 2012 r. – W tym roku spożycie produktów zbożowych, w tym chleba pełnoziarnistego, promowaliśmy m.in. w gazetach i czasopismach. W przyszłym roku chcemy w tym celu wykorzystać także radio – mówi Przemysław Bochat, członek zarządu PZPRZ.

Brak reklamy sprawia, że w Polsce chleb przegrywa konkurencję z promowanymi przekąskami i słodyczami. Te, szczególnie chętnie – jak podkreśla Stanisław Kacperczyk, prezes PZPRZ – kupują dzieci. Dlatego uczniowie są jedną z grup, do których Związek stara się dotrzeć ze swoją kampanią.
– Liczymy na to, że dzięki niej wzrośnie w Polsce spożycia produktów zbożowych, w tym chleba, a co za tym idzie zapotrzebowanie na ziarno konsumpcyjne – mówi Bochat.

W tym roku nie będzie jednak przełomu. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że w polskich gospodarstwach domowych spożycie pieczywa w przeliczeniu na osobę wyniesie ok. 54 kg. Będzie o 2 kg mniejsze niż w 2010 r.

Pieniądze na kampanię poświęconą pieczywu pochodzą z funduszu promocji zbóż i przetworów zbożowych. Jest on jednym z dziewięciu, które wystartowały 1,5 roku temu. Do tej pory trafiło tam ponad 80 mln zł. Z tego producenci wydali ponad 50 mln zł.

Fundusze powstały po to, aby producenci mogli zbierać na nich pieniądze na akcje promocyjne w kraju. Mają im one także ułatwić zebranie wkładu własnego (wynosi 20 proc.) do programów dofinansowywanych przez Unię Europejską. Całkowity budżet kampanii promocyjnych z Polski do tej pory zaakceptowanych przez UE wynosi niemal 50 mln euro, czyli przekracza 200 mln zł. Jako ostatnie akceptację Brukseli otrzymały kampanie promujące makarony i jabłka, m.in. na rynku ukraińskim. Na koniec listopada do Agencji Rynku Rolnego trafiły trzy kolejne wnioski od polskich producentów. Ich łączna wartość to 12 mln euro, czyli ponad 50 mln zł.

Na koniec 2011 r. udział Polski w puli wspólnotowej na promocję żywności może wynieść 15 – 16 proc. W 2010 r. był na poziomie 9 proc.

Źródło: Rzeczpospolita, 15.12.2011 r.

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2443699