Propozycje zmian zasad przeprowadzania przez ANR przetargów ograniczonych
Agencja Nieruchomości Rolnych opracowała propozycje zmian przeprowadzania przetargów ograniczonych ofert pisemnych na sprzedaż organizowanych dla rolników indywidualnych zamierzających powiększyć gospodarstwo rodzinne. Zgodnie z proponowanymi nowymi zasadami decyzję w zakresie organizowania przetargów ofert pisemnych podejmowałby dyrektor oddziału terenowego lub z-ca dyrektora kierujący filią. Nie byłoby wymagane uzyskanie zgody Prezesa Agencji w tym zakresie. W ramach procedur stosowanych przy przeprowadzaniu ww. przetargów należałoby stosować następujące zasady:
1.Przetarg ograniczony ofert pisemnych na sprzedaż może być zorganizowany na wniosek właściwej terenowo wojewódzkiej izby rolniczej (zwanej dalej „izbą rolniczą”). Wniosek ten powinien zawierać propozycje kryteriów i wag, a także wskazanie ilu rolników jest zainteresowanych przeprowadzeniem tego rodzaju przetargu.
2.Przetargi ograniczone ofert pisemnych mogą być organizowane wyłącznie dla nieruchomości rolnych niezabudowanych, stanowiących jeden zwarty rozłóg.
3.Do udziału w komisjach przetargowych należy zapraszać, oprócz przedstawicieli środowisk rolniczych wskazanych przez izbę rolniczą, również przedstawicieli gminy.
4.Organizując przetargi ograniczone ofert pisemnych w pierwszej kolejności dokonuje się kwalifikacji uczestników, po jej zakończeniu osoby zakwalifikowane składają w określonym terminie oferty. Oferty na przetarg składa się u notariusza.
5.Kryteria (w liczbie co najmniej 3) i ich wagi, organizator przetargu ustala w uzgodnieniu z izbą rolniczą. Jako kryteria wyboru powinny być uwzględniane w szczególności:
-.„Powierzchnia gospodarstwa rodzinnego rolnika” oraz „Odległość miejsca zamieszkania rolnika od wystawianej nieruchomości” – tzw. kryteria strukturalne, które powinny otrzymywać najwyższe wagi - jako bezpośrednio odnoszące się do korzystnych zmian strukturalnych w obrębie okolicznych gospodarstw rodzinnych, czemu służyć mają przetargi ofert pisemnych,
-.„Proponowana cena nabycia nieruchomości” (nie niższa niż cena wywoławcza określona zgodnie z art. 30 ust.1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa).
6. Organizator przetargu może przyjąć dodatkowo inne obiektywne i mierzalne kryteria, nie odnoszące się do cech osobowych oferentów (np. ich wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny, posiadanie dzieci itp.), w odniesieniu do których możliwe jest stosowanie precyzyjnej i przejrzystej punktacji, np.:
-Intensywność produkcji zwierzęcej,
-Uzyskane wsparcie w ramach PROW na 1 ha UR,
-Powierzchnia gruntów nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu oraz gruntów, na które oferent jest kandydatem na nabywcę lub dzierżawcę,
-Bezumowne użytkowanie gruntów Zasobu przez oferenta,
7. Kryteria nie będące kryteriami strukturalnymi, określonymi w pkt.5, powinny otrzymać wagi na poziomie 10-25%.
8. Maksymalna suma punktów możliwych do uzyskania przez ofertę (uwzględniając wszystkie kryteria) wynosi 100.
9. Ocena ofert w zakresie poszczególnych kryteriów następować powinna z uwzględnieniem zasady proporcjonalności, tj. oferta najkorzystniejsza w obrębie danego kryterium otrzymuje najwyższą liczbę punktów wg przyjętej skali, pozostałe proporcjonalnie mniej. W przypadku przyjęcia kryteriów, dla których nie jest możliwe lub uzasadnione określenie skali ocen i stosowanie zasady proporcjonalności, ocena następuje na zasadzie „zero-jedynkowej” („biegunowej”), czyli oferty mogą otrzymać albo maksymalną liczbę punktów albo zero.
źródło: Agencja Nieruchomości Rolnych