Uwagi samorządu rolniczego do projektu zmian do ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi SP


30 czerwca 2016 r. Zarząd KRIR pzekazał uwagi samorządu rolniczego do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

Zgodnie z uzasadnieniem projektowana zmiana ma na celu przyznanie ministrowi właściwemu ds. rolnictwa szerszych kompetencji w przedmiocie nadzoru nad obrotem nieruchomościamirolnymi stanowiącymi przedmiot prawa własnościSkarbu Państwa.
Agencja Nieruchomości Rolnych gospodaruje mieniem Skarbu Państwa (art. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa) i posiada osobowość prawną (art. 3 tejże ustawy). Skarb państwa powierza mienie państwowe Agencji, która wykonuje prawa właścicielskie w stosunku do tych gruntów. Oznacza to, że Agencja ma być podmiotem samodzielnie wykonującym zadania wskazane w art. 6 ustawy. Te zadania wskazane przez ustawodawcę mają determinować jej działanie w sferze zarządzaniamieniem Skarbu Państwa. Minister właściwy ds. rozwoju wsi sprawuje nad Agencją nadzór (art. 3 ust. 2 ustawy).
Projektowana zmiana odbiera Agencji legitymację ustawową do gospodarowania mieniem Skarbu Państwa otrzymanym we władanie i wprowadza konieczność potwierdzenia przez ministra właściwego do spraw rolnictwa każdej czynności związanej z gospodarowaniem Zasobem WRSP wymienionej w:

– art. 24 ust. 1 - wydzierżawienie lub sprzedaż nieruchomości rolnych na powiększenie lub utworzenie gospodarstw rodzinnych; oddanie mienia na czas oznaczony do odpłatnego korzystania osobom prawnym lub fizycznym; wniesienie mienia lub jego części do spółki; oddanie na czas określony administratorowi całości lub części mienia w celu gospodarowania; przekazanie w zarząd; zamianę nieruchomości;

– art. 24 ust. 5 - nie odpłatne przekazanie nieruchomości na własność (w drodze umowy) jednostce samorządu terytorialnego, na cele inwestycji budowy przeciwpowodziowych; na cele odbudowy zniszczeń dokonanych w wyniku działania żywiołu; zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub studium za cele służące rn.in. budowy wodociągów, zagospodarowania ścieków, odpadów i innych nieczystości, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, kultury, edukacji publicznej, tworzenia i rozszerzania cmentarzy komunalnych: osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku (byłym ppgr przez okres co najmniej 5 lat) nieruchomości rolnej do 2 ha;

– art. 24 ust. 6 - nieodpłatne przekazanie jednostkom państwowym i komunalnymurządzeń, obiektów i sieci wraz z gruntami na cele energetyczne, wodnokanalizacyjne, ciepłownicze oraz telekomunikacyjnej;

– art. 24 ust. 7C - zezwolenie na inwestycję w zakresie lotniska użytku publicznego, budowli przeciwpowodziowych (tu jednocześnie powstaje konflikt przepisów, gdyż obecnie w tym zakresie przepis odwołuje się do zasad obowiązujących w art. 7, gdzie przeniesienie własności następuje z mocy prawa);

– art. 25 ust. 2 - wybór administratora nieruchomości;

– art. 38 ust. 1 - wydzierżawienie lub wynajem osobom fizycznym lub prawnym mienia z Zasobu na zasadach Kodeksu Cywilnego; oddanie do korzystania mienia na czas oznaczony do odpłatnego korzystania zgodnie z ustawą lub na podstawie odrębnychprzepisów.

Takie czynności mają być potwierdzane przez właściwego ministra w drodze zarządzenia. 

Wprowadzenie w życie projektowanego przepisu art. 32b projektu ustawy spowoduje w praktyce odebranie Agencji samodzielności w gospodarowaniu Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa. Jednocześnie wydłuży i tak już długi proces uzyskania dzierżawy lub sprzedaży gruntów z Zasobu rolnikom indywidualnym. W projekcie wskazano 21-dnlowy termin do wydania zarządzenia, jednak nie wskazano terminu wystosowania wniosku przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych w konkretnej sprawie. Ponadto wskazano, iż zarządzenie jest informacją publiczną i ma być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Takie rozwiązanie spowoduje zwiększenie biurokracji w Ministerstwie, które będzie wymagało zwiększenia zatrudnienia do obsługi zadań wskazanych w projektowanej nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

►Projekt ustawy 

►Opinia KRIR z dn. 30.06.2016 r.


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2513889