Interwencja samorządu rolniczego w sprawie ujednolicenia kryteriów szacowania szkód przez ubezpieczycieli


W dniu 28.08.2015 r. samorząd rolniczy wystąpił do ministra rolnictwa z wnioskiem o ustalenie jednolitych kryteriów szacowania szkód dla wszystkich firm ubezpieczeniowych, które na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz.U.2015.577 j.t.) są upoważnione do zawierania umów ubezpieczeniowych z dopłatą z budżetu państwa. W 2015 roku upoważnienie do korzystania z ww. dopłat mają trzy firmy ubezpieczeniowe: PZU, TUW oraz Concordia. Każda z tych firm stosuje własne zasady i metody szacowania szkód. Zdaniem samorządu rolniczego wszystkie zakłady ubezpieczeniowe powinny wyceniać szkody według takich samych kryteriów określonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W piśmie tym Zarząd wnosi równocześnie o zainicjowanie zmiany przedmiotowej ustawy w zakresie terminów rozpoczęcia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Obowiązujący termin 14-dniowej "karencji" od podpisania umowy jest dla rolników zbyt długi. Zmiany pogody są obecnie praktycznie nieprzewidywalne i zdaniem samorządu rolniczego nie ma podstawy do tak długiego oczekiwania, aż ubezpieczenie zacznie działać. Dlatego samorząd rolniczy złożył wniosek o zmianę treśći art. 10c ust. 4 pkt 2 na: "powódź, suszę, grad, i przymrozki wiosenne - po upływie 7 dni od dnia zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego;".   

W odpowiedzi na powyższe wnioski resort rolnictwa przesłał pismio (z dn. 09.10.2015 r.), w którym informuje, że zaproponowane zmiany zostaną rozważone w przypadku nowelizacji ww. ustawy.


 

Załączniki


punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2499779