O rolnictwie i obszarach wiejskich podczas 30 posiedzenia Sejmu RP


W trakcie 30 posiedzenia Sejmu RP, w dniu 15 listopada br., w programie obrad znalazło sie kilka projektów dotyczących rolnictwa i obszarów wiejskich:

1. Posłowie przyjęli nowelizację ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (pierwotny druk nr 791). Przewiduje ona zwiększenie wpływu przedstawicieli środowiska producentów i hodowców na sposób wydatkowania środków z tych funduszy. Nowelizacja zakłada zmianę w proporcjach między liczbą producentów a liczbą przetwórców wchodzących w skład komisji zarządzających funduszami promocji. Liczba przedstawicieli producentów ma zwiększyć się z czterech do pięciu, natomiast zmniejszona ma zostać liczba przetwórców z czterech do trzech. Ma to zapewnić przewagę przedstawicielom podmiotów, od których wpłaty na fundusze promocji pochodzą. Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z 2009 r. Powstają z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych. Fundusze te są gromadzone na rachunku Agencji Rynku Rolnego i mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe oraz zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. Teraz ustawą zajmie się Senat.  

2. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (pierwotny druk nr 469). Jej celem jest zapewnienie powszechności ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Nowelizacja daje producentom rolnym szerszy dostęp do ubezpieczeń z dopłatą budżetową do składki ubezpieczenia i przewiduje podwyższenie stawek taryfowych uprawniających do otrzymania dotacji. Zawiera także rozwiązania służące upowszechnieniu ubezpieczeń pakietowych, tj. obejmujących wszystkie ryzyka występujące w rolnictwie (np. suszy) – z zachowaniem możliwości wyboru przez rolnika jednego rodzaju ryzyka. Dopłata z budżetu państwa do składki ubezpieczeniowej wynosząca  do 65 proc. –  będzie przysługiwała do ubezpieczenia upraw rolnych, gdy producent rolny zawrze umowę zawierającą pakiet rodzajów ryzyka (w przypadku określenia przez ubezpieczyciela stawki taryfowej nieprzekraczającej 9 proc. sumy ubezpieczenia). Dla upraw na użytkach rolnych klasy V i VI stawka taryfowa będzie mogła być zwiększona odpowiednio do: 12 proc. i 15 proc. sumy ubezpieczenia tych upraw. W przypadku umowy ubezpieczenia od pojedynczego rodzaju ryzyka lub łącznie od kilku wybranych rodzajów ryzyk – gdy dojdzie do przekroczenia stawek: 9, 12, 15 proc. – dopłata z budżetu nie będzie przysługiwać. W przypadku ubezpieczenia zwierząt gospodarskich utrzymana zostaje stawka 0,5 proc. sumy ubezpieczenia, uprawniającej do dopłaty budżetowej. Jeśli dojdzie do przekroczenia tej stawki, dopłata budżetowa do 65 proc. nie będzie przysługiwać. Nad ustawą będzie pracował teraz Senat.  

3. Sejm przyjął również nowelizację ustawy o ochronie zwierząt (pierwotny druk nr 897). Zgodnie z nią do zadań własnych gmin będzie należało nie tylko zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie, ale również zapobieganie bezdomności zwierząt. W myśl nowych przepisów coroczny gminny program opieki nad zwierzętami powinien obejmować dodatkowo plan sterylizacji lub kastracji zwierząt przy poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub osób pod których opieką się one znajdują. Ustawa trafi teraz pod obrady Senatu.

4. Drugie czytanie rządowego projektu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (pierwotny druk nr 790) to kolejny punkt obrad pierwszego dnia 30. posiedzenia Sejmu. Jego głównym celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych między nabywcami a producentami produktów rolno-spożywczych. Chodzi o przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom takim jak m.in. wymuszanie przez supermarkety na dostawcach żywności obniżania cen za sprzedawane produkty i nakładanie dodatkowych opłat, co pogarsza sytuację finansową producentów żywności. Zgodnie z projektem, każdy przedsiębiorca, który podejrzewa, że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK będzie wszczynał postępowanie z urzędu, co ochroni zgłaszającego przed identyfikacją. Wszczęcie postępowania może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które nie powinno trwać dłużej niż 4 miesiące, a w sprawach szczególnie skomplikowanych maksymalnie 5 miesięcy. Komisje: Gospodarki i Rozwoju oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponują do projektu poprawki o charakterze doprecyzowującym oraz redakcyjno-legislacyjnym. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Kazimierz Gołojuch. Projekt ponownie trafił do komisji, które nad nim pracowały w związku z poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu

5. Sejm rozpatrzył w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników (pierwotny druk nr 935). Projekt daje rolnikom rzeczywiste możliwości sprzedaży konsumentom żywności uzyskanej z własnej uprawy, chowu lub hodowli. Chodzi m.in. o mięso od hodowanych w gospodarstwie zwierząt poddanych ubojowi w zatwierdzonej rzeźni, produkty: mięsne (np. szynki, pasztety, kiełbasy), mleczne (np. ser, masło), złożone (np. pierogi z mięsem), a także przetwory z owoców (np. soki owocowe, dżemy) oraz warzywa (np. marynaty, kiszonki i soki warzywne), pieczywo, wyroby cukiernicze i niemięsne wyroby garmażeryjne (np. pierogi z serem). Projekt definiuje pojęcie „rolniczy handel detaliczny” oraz wskazuje Inspekcję Weterynaryjną jako odpowiedzialną za  nadzór  nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności zawierającej środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego oraz produkty pochodzenia zwierzęcego (żywności złożonej), produkowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego. Nadzór nad żywnością pochodzenia niezwierzęcego pozostanie natomiast w gestii Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Projekt daje także Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kompetencje do sprawowania nadzoru nad jakością handlową żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym. Po pierwszym czytaniu na forum Sejmu projekt trafił do Komisji: Finansów Publicznych oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które proponują wprowadzenie do niego poprawek. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Robert Telus. W związku z poprawkami zgłoszonymi w drugim czytaniu projekt trafił ponownie do komisji, które nad nim pracowały.

6. W drugim czytaniu posłowie rozpatrzyli też projekt usprawniający wdrożenie i realizację Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Zgodnie z rządowym projektem nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw (pierwotny druk nr 972) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) będzie przekazywać do Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej wyniki analiz chemicznych gleb. Zwiększy to zasięg monitoringu gleb. Według projektu podmioty wdrażające poszczególne działania i poddziałania w ramach PROW 2014-2020 będą mogły powoływać organy opiniodawczo-doradcze w sprawach należących do zadań delegowanych im przez agencję płatniczą (ARiMR), jeśli chodzi o ocenę merytoryczną operacji realizowanych w ramach PROW. Zgodnie z projektem możliwa będzie zmiana decyzji w sprawie przyznania płatności bez zgody strony w przypadku, gdy po jej wydaniu okaże się, że w wyniku przeprowadzonych kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu, przyznana płatność jest wyższa niż kwota należna. Projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Po rozpatrzeniu projektu komisja zaproponowała do niego zmiany redakcyjne. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawił poseł Mieczysław Miazga. Projekt trafił do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu rozpatrzenia poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania.

Źródło: Sejm RP 


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2499735