Odpowiedź MRiRW na wniosek dot. procedur hamujących rozwój hodowli bydła mięsnego


W odpowiedzi na pismo KRIR (►z dn. 10.11.2023 r. i wniosek DIR/1724/2023 z dn. 07.11.2023 r.) z wnioskiem o zmianę wymogów związanych z identyfikacją i rejestracją zwierząt, które są barierą rozwoju hodowli bydła mięsnego utrzymanego w systemie otwartym, resort rolnictwa (Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii), ►w piśmie z dn. 20.12.2023 r., przekazał poniższe wyjaśnienia.

"(...) Zasady identyfikacji i rejestracji zwierząt zostały określone w rozporządzeniu 2016/429 oraz aktach delegowanych i wykonawczych wydanych do tego rozporządzenia. Zasady te zostały określone, aby zapewnić jednolite funkcjonowanie systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt na terenie UE jako istotnego ogniwa zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, oraz zapewnić efektywną interoperacyjność, integrację i kompatybilność elementów tego systemu między innymi systemami, jak również zapewnić spójne podejście w odniesieniu do różnych gatunków zwierząt objętych systemem.

Ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt wraz z przepisami wykonawczymi do niej, wykonuje rozporządzenie 2016/429 – implementując zasady identyfikacji i rejestracji, zgodnie z tymi przepisami. Krajowe przepisy dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt wykonują prawo Unii Europejskiej w tym zakresie i są spójne z zasadami stosowanymi przez inne państwa członkowskie.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej problemu z dochowaniem ustawowego terminu w przypadku oznakowania bydła utrzymywanego w systemie otwartym i wprowadzenia zmiany tego terminu uprzejmie informuję, że jedną z zasad określonych prawem Unii Europejskiej jest nałożenie na podmioty, które utrzymują zwierzęta (w tym bydło) obowiązku przekazywania informacji dotyczących ich zwierząt do komputerowej bazy danych. Aby zapewnić regularne przekazywanie wszystkich aktualizacji do komputerowej bazy danych w rozporządzeniu 2021/520 określono terminy przekazywania tych informacji (m.in. informacji dotyczących daty urodzenia, oznakowania, przemieszczenia zwierząt), które muszą być stosowane ściśle przez państwa członkowskie, bez dokonywania jakichkolwiek odstępstw od tych zasad.

Odnosząc się do czasochłonności procesu spisywania numerów identyfikacyjnych zwierząt z kolczyków przez osobę wykonującą czynności kontrolne na miejscu w siedzibie stada, w której bydło mięsne jest utrzymywane w systemie otwartym, uprzejmie informuję, że kontrole urzędowe dotyczące identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz odbywają się zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu 2017/625 i 2022/671 oraz częstotliwością wskazaną w rozporządzeniu 2022/160.

Powyższe prawo zostało tak ustanowione, aby ograniczyć zagrożenie i ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt, jakim jest bydło, owce lub kozy, które nie zostały zidentyfikowane lub zarejestrowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu 2019/2035, a które mogą przyczyniać się do rozprzestrzeniania chorób wymienionych w rozporządzeniu 2016/429 oraz innych, nowo występujących chorób.

W odniesieniu do kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz (w tym sprawdzenie identyfikowalności tych zwierząt) – w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2022/671 określono przepisy szczególne, zgodnie z którymi inspekcją obejmuje się bydło, owce lub kozy, w zakładach, w których utrzymuje się te zwierzęta, a inspekcje te przeprowadzane co najmniej z minimalną częstotliwością określoną w art. 6 rozporządzenia wykonawczego 2022/160, tj. raz w roku kalendarzowym, obejmując 3% zakładów utrzymujących bydło, owce i kozy.

Co do zasady kontrola dotyczy wszystkich sztuk bydła, owiec i kóz w danym zakładzie. Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia 2022/671 na zasadzie odstępstwa – w przypadku gdy liczba zwierząt, które mają zostać poddane inspekcji w zakładzie przekracza 20 sztuk, właściwy organ może podjąć decyzję o sprawdzeniu reprezentatywnej próby tych zwierząt, jeżeli liczba sprawdzanych zwierząt jest wystarczająca do wykrycia 5% przypadków niezgodności przy poziomie ufności wynoszącym 95%.

Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, że przedmiotowy wniosek Dolnośląskiej Izby Rolniczej nie może zostać zrealizowany, gdyż jego realizacja byłaby niezgodna z prawem Unii Europejskiej."


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2502800