Opinia samorządu rolniczego w sprawie kar za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego


Krajowa Rada Izb Rolniczych opiniując projekt rozporządzenia w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego negatywnie odniosła się do zasad określania kar i ich wysokości.

W projekcie rozporządzenia opracowanym w MRiRW na postawie art. 26 ust 2 ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. z 2014, poz. 1577, z późn. zm.) został przewidziany tzw. „widełkowy zakres kar”. Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęte rozwiązanie budzi szereg wątpliwości. W szczególności kontrowersje budzi pozostawienie podmiotom nakładającym kary zbyt dużej swobody i dowolności przy ustalaniu ich wysokości. Brak ujęcia w rozporządzeniu przesłanek, jakimi powinien kierować się organ administracji państwowej przy wymierzaniu kary przy jednoczesnym wprowadzeniu zakresu kar „od…do…” sprawia, że prawo będzie stosowane niejednolicie w przypadku identycznych stanów faktycznych. Jednocześnie ukarany podmiot będzie miał wyjątkowe trudności we wniesieniu merytorycznego odwołania od nałożonej kary, jeśli nie będzie zgadzał się z jej wysokością, gdyż niewiadome są przesłanki, jakimi należy kierować się przy ustalaniu wielkości kary pieniężnej. W związku z powyższym postulujemy bądź wprowadzenie jednolitej wysokości kar za dane naruszenie, co maksymalnie ograniczy możliwość dowolnego ustalania wysokości kar pieniężnych przez urzędników państwowych, bądź zawarcie w rozporządzeniu kryteriów, jakimi powinien kierować się organ przy ustalaniu wysokości nakładanej kary pieniężnej w ramach ustalonego zakresu wysokości kary. Takie rozwiązanie zostało przyjęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dotyczące postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi (Dz.U. 2014 poz 629) wydanym na podstawie art. 85a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.).

W przekonaniu KRIR proponowany projekt wysokości kar nie spełnia w pełni derogacji art. 26. ust. 2 ustawy mówiącym o tym, iż wysokość kar i ich zróżnicowanie powinno uwzględniać nie tylko rodzaj naruszeń, ale również społeczną szkodliwość czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności. Wysokość kar naszym zdaniem powinna być w głównej mierze uzależniona od skali i wielkości produkcji.

Proponowana wysokość kar w wielu przypadkach jest nadmierna i nieadekwatna do wagi naruszeń przepisów i może zniechęcić rolników do prowadzenia rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej czy MOL, a w przypadku ich zastosowania może doprowadzić do bankructwa szczególnie małych gospodarstw.

Dla przykładu kary określone w § 1. projektu przewyższają w znacznym stopniu wartość produkcji:

  • pkt. 37. kara od 200-15000 zł, za niespełnianie wymogów weterynaryjnych przy produkcji zwierzęcej przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej;
  • pkt. 44. 1000-5000 zł kara za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji na użytek własny;
  • pkt. 45. kara 100-2000 zł przy niespełnianiu wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny.

KRIR oczekuje zmiany zasad określania kar i ich wysokości w projekcie rozporządzenia, jak również liczy na zorganizowanie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkania uzgodnieniowego w tej sprawie.

Źródło: KRIR 


►Projekt rozporządzenia MRiRW 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2502779