Sprzedaż nieruchomości rolnej na rzecz podmiotu nie będącego rolnikiem indywidualnym


Zasady postępowania dotyczące przyjmowania i rozpatrywania wniosków o wyrażenie zgody na przeniesienie własności nieruchomości rolnej

1. Wnioski o wydanie zgody rozpatrywane są w trybie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Dyrektor oddziału terenowego lub osoba upoważniona powinien rozpatrzyć sprawę i wydać decyzję niezwłocznie. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania tj. zgodnie z art. 35 KPA.
2. Procedurę rozpoczyna wpłynięcie do Agencji, niezależnie czy będzie to Biuro Prezesa czy właściwy terytorialnie Oddział, wniosku o wydanie decyzji administracyjnej Wniosek (żądanie, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej.

Wniosek o wyrażenie zgody na przeniesienie własności nieruchomości rolnej zawiera:

1) dane zbywcy nieruchomości, tj.: imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres do korespondencji (osoba fizyczna) albo nazwę oraz siedzibę i adres do korespondencji (osoba nie będąca osobą fizyczną);
2) dane nabywcy nieruchomości, tj.: imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres do korespondencji (osoba fizyczna) albo nazwę oraz siedzibę i adres do korespondencji (osoba nie będąca osobą fizyczną);
3) oryginał lub kopię potwierdzoną urzędowo pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. (w przypadku ustanowienia pełnomocnika); tj. zgodnie z art. 33 KPA;
4) oryginał lub kopię potwierdzoną urzędowo dokumentu poświadczającego prawo do reprezentacji w przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba małoletnia; tj. zgodnie z art. 33 KPA;
5) w przypadku osoby prawnej wypis z KRS lub stosowny dokument potwierdzający status osoby prawnej niezarejestrowanej na terytorium Polski;
6) dane z ewidencji gruntów i budynków dotyczące oznaczenia zbywanej nieruchomości; 
7) numer księgi wieczystej (jeśli jest prowadzona w wersji elektronicznej) lub odpis z księgi wieczystej lub inny tytuł potwierdzający prawo własności do nieruchomości;
8) aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
9) informację o obciążeniach nieruchomości (hipoteką, tytułem egzekucyjnym, ograniczonymi prawami rzeczowymi i zobowiązaniowymi, w tym prawem najmu, dzierżawy, dożywocia itp.);
10) oświadczenie nabywcy o powierzchni posiadanych użytków rolnych.

Ponadto, do wniosku o którym mowa w ust.1, składanego przez:

1) zbywcę nieruchomości rolnej, dołącza się:

a) dokumenty potwierdzające że nie było możliwości nabycia nieruchomości przez podmioty, o których mowa w ust. 1 i 3 art. 2a ustawy, tj. oświadczenie zbywcy w powyższym zakresie oraz inne dokumenty, np. potwierdzenie wywieszenia ogłoszenia o sprzedaży w izbie rolniczej, ODR, gminie, prasie, internecie itp.;
b) dokumenty potwierdzające że nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej (np. założenia do prowadzenia działalności rolniczej wraz z opinią ODR, informację o kwalifikacjach rolniczych albo o przystąpieniu do ich uzupełnienia, lub o posiadanym doświadczeniu w prowadzeniu działalności rolniczej, opinię organizacji społeczno-zawodowej rolników, w tym izby rolniczej; w przypadku osoby prawnej rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej można ustalić np. na podstawie statutu działalności osoby prawnej oraz kwalifikacji osób zatrudnionych przez osobę prawną, które prowadzić będą działalność rolniczą).

2) Osobę fizyczną zamierzającą utworzyć gospodarstwo rodzinne, dołącza się:

a) dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji rolniczych wnioskodawcy, albo urzędowo poświadczoną kopię dokumentu potwierdzającego udzielenie, pod warunkiem uzupełnienia kwalifikacji zawodowych, pomocy o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 173, z 2015 r. poz. 349 oraz z 2016 r. poz. 337) albo w art. 3 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349 i 1888 oraz z 2016 r. poz. 337), a termin na uzupełnienie tych kwalifikacji jeszcze nie upłynął;
b) dokumenty potwierdzające że nabywca daje rękojmię należytego prowadzeniadziałalności rolniczej (np. założenia do prowadzenia działalności rolniczej wraz z opinią ODR, informację o kwalifikacjach rolniczych albo o przystąpieniu do ich uzupełnienia, lub o posiadanym doświadczeniu w prowadzeniu działalności rolniczej, opinię organizacji społeczno-zawodowej  rolników, w tym izby rolniczej;
c) oświadczenie nabywcy, że zobowiązuje się do zamieszkiwania w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.

Wniosek należy przesłać na adres: 
Agencja Nieruchomości Rolnych 
OT w Rzeszowie 
ul. A. Asnyka 7
35-001 Rzeszów


►Wniosek o zgodę na nabycie nieruchomości rolnej na utworzenie gospodarstwa
Wniosek o zgodę na zbycie nieruchomosci

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2490442