Stanowisko MRiRW odnośnie uwag samorządu rolniczego do projektu rozporządzenia dot. płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych


W odpowiedzi na uwagi samorządu rolniczego, zgłoszone podczas konsultacji społecznych projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (►pismo KRIR z dn. 26.02.2024 r.), MRiRW przekazało swoje stanowisko do zgloszonych uwag (►pismo z dn. 29.02.2024 r.)

"W odniesieniu do uwagi dotyczącej złagodzenia kar za nieterminowe sporządzanie planu działalności rolnośrodowiskowej, informuję, że w wyniku konsultacji publicznych projektu rozporządzenia zaproponowano wydłużenie terminu dotyczącego zarówno sporządzania planu działalności rolnośrodowiskowej, jak i składania odpowiednich dokumentów do ARiMR (w tym wybranych stron ww. planu) z proponowanego pierwotnie w projekcie 15 lipca do 31 lipca.

Jednocześnie informuję, że przepisy przedmiotowego projektu rozporządzenia wprowadzają złagodzenie kary stosowanej w przypadku nieterminowego sporządzenia planu działalności rolnośrodowiskowej. Niezależnie od tego już obecnie obowiązują1 przepisy, zgodnie z którymi w przypadku gdy rolnik lub zarządca nie przekażą do ARiMR wybranych stron planu w wymaganym terminie, ARiMR wzywa rolnika lub zarządcę do dokonania tej czynności, co daje rolnikowi możliwość uzupełnienia tego braku.

W odniesieniu do uwagi dotyczącej wysokości kosztów transakcyjnych za sporządzanie szczegółowej części planu działalności rolnośrodowiskowej w sytuacji kontynuacji na tym samym gruncie zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w zakresie tożsamych siedlisk przyrodniczych wspieranych w ramach Pakietu 5. Cenne siedliska poza obszarami Natura 2000 Działania rolno-środowiskowo-klimatycznego PROW 2014-2020, uprzejmie informuję, że zgodnie z projektem rozporządzenia nie będzie wymagane posiadanie dokumentacji przyrodniczej w sytuacji jeżeli nie zmienił się przedmiot ochrony. Znacząco ograniczy to czas pracy eksperta, gdyż nie będzie musiał on dokonywać określonych w czasie kontroli, które wiążą się z wielokrotnym wyjazdem w teren) w celu stwierdzenia siedliska przyrodniczego lub siedliska lęgowego ptaków oraz nie będzie musiał opracowywać dokumentacji przyrodniczej zgodnie z metodykami ich sporządzania. Dlatego też nie jest uzasadnione, aby prace polegające na sporządzeniu części szczegółowej planu działalności rolnośrodowiskowej, wymagające jedynie jednokrotnej wizji terenowej, które nie wymagają czasochłonnych i określonych w czasie kontroli i szczegółowej inwentaryzacji siedliska były „wycenione” identycznie, jak w przypadku sporządzania całej dokumentacji przyrodniczej."


 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2493256