Uwagi do zmian w ustawie o funduszach promocji


Uwagi samorządu rolniczego do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, przekazane do Kancelarii Sejmu w dniu 9 września 2016 r.

Samorząd rolniczy popiera zmianę ustawy w zakresie ustanowienia marki "Produkt polski", niemniej jednak należałoby również określić, ile powinno być np. mięsa w szynce, a ile dopuszcza się dodatków itd. Delegacja dla ministra, właściwego ds. rynków rolnych, do określenia w drodze rozporządzenia wzoru znaku graficznego "Produkt polski" zamieszczonego w oznakowaniu artykułu rolno-spożywczego wydaje się niewystarczająca. Nie wiadomo bowiem, kto określi stawki za wydanie pozwolenia na posługiwanie się tym znakiem dla danego produktu. Powinno się to również odbywać w drodze rozporządzenia ministra. Wątpliwości budzi, czy takie pozwolenie będzie w drodze decyzji administracyjnej, czy innego dokumentu czy będzie od niego odwołanie. Trudno też będzie zapewnić, że np. dana masarnia stale korzysta tylko z polskiego mięsa czy nie kupuje mięsa importowanego, a co w takim razie, gdy Inspekcja wykryje już po przyznaniu znaku, że produkt jest w danej partii zmięsa z Danii to czy będzie procedura pozbawienia możliwości znakowania towaru logo "Produkt polski"?

Korzystne jest również, że środki z funduszy promocji będą mogły być wydatkowane tylko i wyłącznie na finansowanie i współfinansowanie programów promocyjnych i informacyjnych żywności "Produkt polski". Niemniej jednak w przypadku degustacji/promocji potraw ciepłych z mięsa czy innych surowców rolnych trudne będzie do udowodnienia, że zostały ugotowane z tego produktu opatrzonego logo "Produkt polski". Jak to będzie sprawdzane?

Dobrą zmianą jest również zmiana składu osobowego Komisji Zarządzających Funduszami Promocj i z uwagi na fakt, że ciężar wpłat na fundusze promocji spoczywa na producen tach rolnych, na 5 producentów danego surowca, 3 przetwórców i 1 przedstawiciel izb rolniczych. Należałoby jednak zmienić ustawę w zakresie wpłat na fundusze, aby stworzyć obowiązek dla przetwórców, by również wnosili wpłaty chcąc korzystać ze środków (w obowiązującym prawie są to wyłącznie środki finansowe wpłacane przez rolników). O zmianę ustawy w tym zakresie samorząd rolniczy wnioskował już wielokrotnie.


►Pismo KRIR z dn. 09.09.2016 r.
►Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.

 

punktator

Przydatne linki


URZĘDY I INSTYTUCJE:

INSPEKCJE:

DORADZTWO:

WIADOMOŚCI ROLNICZE:

ROLNICTWO EKOLOGICZNE i TRADYCYJNE:

WSPARCIE DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH:

---------------------------------------------------------------------


Licznik odwiedzin: 2496059